UnderCover - Strategisk underholdning - reklamemanden
  • Facebook - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
Send en mail

Reklamemanden

Strategisk Underholdning der både kan benyttes som et underholdende indslag i forbindelse med en middag for medarbejderne og/eller som et indlæg, der kan kickstarte en proces med fokus på virksomhedens identitet, værdier og kultur.

 

Setup

Ledelsen fortæller medarbejderne at der er indgået et samarbejde med et reklamebureau om en ny marketings strategi. I dag vil reklamebureauet fremlægge den nye strategi.

 

”Reklamemanden” synes selv han har skabt den helt rigtige kampagne, men medarbejderne bliver undervejs i tvivl om hans kunnen, da de ikke kan genkende sig selv og virksomheden i reklamemandens fremlagte stil. Det hele bliver dog til sidst så overdrevet at det går op for medarbejderne at det drejer sig om et setup. Et yderst underholdende og morsomt, men også tankevækkende setup.

Deltagerne

Gør sig undervejs i reklamemandens fremlæggelse en masse tanker om virksomhedens egentlige værdier og kompetencer. Kampagnens stil står i skærende kontrast til det, som virksomheden står for, og der er således grobund for en god dialog efterfølgende om virksomhedens identitet og selvopfattelse.

 

Virksomheden

Kan bruge Reklamemanden til at bringe virksomhedens værdier og strategi i spil på en overraskende, morsom og subtil måde. Indslaget er også et signal om at ”vi i virksomheden har god humor” og bidrager dermed til medarbejdertilfredsheden og arbejdsglæden.

”Først og fremmest vil jeg sige at jeg var totalt solgt, helt indtil sidst. Og alligevel skulle jeg lige tænke tingene igennem før jeg fattede hvad det var der foregik. Og jeg anser ellers mig selv for at være rimelig skarpsindig til at gennemskue den slags ting. Så godt arbejde!

 

Der er selvfølgelig ingen tvivl om at evnen til at holde masken, og ”stay in character” var suveræn – ellers ville det ikke have virket. Men hvad der var næsten lige så vigtigt var evnen til at skabe en god backstory, der kunne overbevise mig om at det var en rigtig person der faktisk opførte sig sådan her. Og den backstory var upåklagelig – jeg har seriøst mødt den slags mennesker før; super akademiske, uden tvivl intelligente, men helt uden opfattelse af hvordan man bliver opfattet i øjeblikket, da man er enormt opsat på at få kørt sine teorier ud i livet. Så det var troværdigt nok fra starten, og det smarte bestod jo netop i den måde Finn stille og roligt eskalerede sin excentricitet – fra at være lidt nørdet, til full blown madman. Man var hele tiden villig til at ”købe” lidt mere af personligheden, når han blot gjordes underligere og mere pinlig i små, diskrete trin.

 

Rasmus Gram

Vestas Wind Systems