Humor som løftestang
Stemning i auditoriet er intens, grænsende til pinlig. Spørgende blikke flakker rundt mellem kollegerne. Konsulenten i det dyre jakkesæt er i vanskeligheder. Han skulle ellers være en kapacitet på sit felt i følge chefens introduktion. Måske har konsulenten taget helt fejl af sin målgruppe. Man kan ikke undgå at få lidt medlidenhed med ham. På den anden side er det også lidt selvforskyldt. Hans talestrøm virker nu helt sort. Han er dybt inde i redegørelse om kommunikation, ved hjælp af en indviklet graf med et hav af pile. Og da en deltager pludselig griner højlydt, fordi det er så absurd og så langt fra hverdagen, bliver der krummet tæer rundt om på rækkerne. Er det alvor eller er det skjult kamera? Nu er der flere der ikke kan holde latteren tilbage. En herre kigger bebrejdende på chefen. Hvordan kunne hun tro, at netop denne konsulent skulle være så kompetent? Og hvorfor stopper hun ham ikke nu?
Pludselig ruller den forløsende latter gennem hele lokalet. Konsulentens indlæg er nu blevet så absurd, at det er tydeligt, at det hele er iscenesat. Og med store smil, leger deltagerne nu med, når konsulenten introducerer firmaets nye ”Company Hymn” med stor patos.
Deltagerne har været i selskab med Undercover Konsulenterne.

Flere virksomheder tyer til utraditionelle metoder, når de vil have formidlet budskaber til medarbejderne. Og mange sukker efter at få lidt mere humor og lidt mere kant på medarbejderarrangementerne. Undercover Konsulenterne blander det faglige med det fornøjelige. ”Vi bruges for det meste som et inspirerende indspark til møder, firmadage, seminarer, o.l..” udtaler Finn Christiansen, medejer af Undercover, og fortsætter ”Det vi kan, er at levere virksomheds-relevant humor, som er sammensat og målrettet til det enkelte arrangement. Vi tager udgangspunkt i dagens agenda. Deltagerne får en uventet og sjov fælles oplevelse, hvor et aktuelt og vigtigt emne på en humoristisk facon bliver belyst og sat i fokus.”
Undercover får med sin humor engageret deltagerne og får dem til at grine. Og dét, at deltagerne har været følelsesmæssigt involveret, siddet helt ude på kanten af stolen, og grinet så tårerne trillede, gør, at paraderne er nede og sindene er åbne. Fundamentet for en god strategi- eller temadag er lagt.
En arrangør gav følgende feedback på et besøg fra Undercover Konsulenterne: ”Det var en kæmpe succes- det kunne ikke have været bedre. … til tider næsten uudholdelig pinligt og morsomt. Det hele ender i hulkende latter, med mascaraen løbende ned ad kinderne. At deltagerne var 200 empatiske sygeplejersker, gjorde det bestemt ikke mindre morsomt, fordi medfølelsen for den stakkels konsulent var stor. Stemningen blev i den grad løftet, og resten af dagen blev der grinet og snakket om det sjove indslag.”
Finn Christiansen siger med et glimt i øjet ”Jeg tror vi har opfundet en femte læringsstil. De fire gængse handler om at se, høre, gøre og røre, men vores metode indeholder alle fire, og topper med en femte: At grine sig til læring. De tilbagemeldinger, vi får fra kunderne, taler deres eget sprog. Udover at deltagerne føler sig meningsfuldt underholdt, bliver vi anerkendt for at føre deltagerne ud i hjørnerne af deres følelser.” Og så husker man bedre, når oplevelser er forbundet med følelser. ”Vi taler ofte med kunder som har brugt os for flere år siden, som siger at de stadig husker deres oplevelse med os med et smil og at nogle af de udtryk, vi brugte, er blevet en del af virksomhedens daglige jargon”.
Når man benytter sig af undercover-genren, er det vigtigt at iscenesættelsen er gennemtænkt. Undercover konsulenten skal helst introduceres som en person, der får indvirkning på deltagernes kommende hverdag, men det skal gøres på en måde så det er forholdsvist uskyldigt. Man må gerne undervejs tænke at konsulenten er lidt af en distanceblænder, men man må ikke sidde og være nervøs for konsekvenserne i sin kommende hverdag. Derfor gør Undercover også meget ud af at drøfte setup, vinkel og indhold med arrangørerne forlods. Så vi bliver klædt ordentligt på, og indlægget bliver så troværdigt og underholdende som muligt.
Undercover Konsulenterne holder ofte indlæg om forandrings- og strategiprocesser, virksomhedskultur, samarbejde og videndeling. Emner, der i sig selv er alvorlige, men som virksomheden trænger til at få holdt ud i strakt arm og set på fra en humoristisk vinkel, uden at der bliver gjort grin med selve emnet.

Thomas Hedemann, den anden halvdel af Undercover, opsummerer: ” Vi kalder det vi laver, for Strategisk Underholdning.
For vi laver aldrig kun underholdning for underholdningens skyld. Der er altid et formål. Og formålet kan være alt fra at ryste en gruppe mennesker sammen med en fælles oplevelse og mange fælles grin over implementering af nye værdier til humoristisk facilitering af længere processer omkring ny strategi osv. Og humoren gennemsyrer alt hvad vi laver, fordi vi, som sagt mener, at latter og grin engagerer modtagerne og åbner for nye input.”