UnderCover - Strategisk underholdning - ny leder
  • Facebook - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
Send en mail

Ny ejer

Storytelling eller story selling

 

Strategisk Underholdning der både kan benyttes som ”skræmmebillede” og /eller som en humoristisk hyldest af virksomheden og medarbejderne.

 

Setup

Til det årlige stormøde bliver en CEO fra en større international virksomhed introduceret af ledelsen. Han fortæller at virksomheden fra d.d. er blevet opkøbt og han nu repræsenterer det fulde ejerskab af virksomheden. Han skitserer kort hvilke konsekvenser det kommer til at have for medarbejderne, ledelsen og evt. lokationen.

 

Jyske Bank brugte denne form i 1999 i det de kaldte ”Slaget ved Vejle” i en slags intern branding proces, for bl.a. én gang for alle, at slå værdierne fast og give medarbejderne en tro og en stolthed over, at man er en lokalt funderet virksomhed. I mange år efter brugte Jyske Bank video optagelserne fra ”Slaget ved Vejle” til introduktionskurser for nye medarbejdere.

 

Det kan være en hård måde at formidle budskaber på og derfor har vi også en mildere version, hvor alvoren ikke trækkes så langt, men hvor overdrivelserne fra den nye ejers side langsomt bliver mere og mere morsomme for til sidst at glide over i et lille show, så det drypvist går op får medarbejderne at de er udsat for Undercover Underholdning.

Medarbejderne

Bliver bragt på gyngende grund, bliver bragt ud af komfortzonen, får reflekteret over egen hverdag og det man har kontra det man ville få. Og får samtidigt en ekstraordinær og helt unik oplevelse.

 

Virksomheden

Virksomheden kan bruge denne form som et retorisk ledelsesværktøj til at påvirke medarbejderne i en bestemt retning. F.eks. som et wakeup call til medarbejderne, hvor man med god humor får fortalt en grundfortælling om at vi står sammen om det vi har, bevarer vores lokale værdier og ikke ”sælger vores sjæl” til en stor koncern, som måske ville vende op og ned på hverdagen.

”Vi er en stor ingeniørvirksomhed med afdelinger i Danmark og Tyskland, og til årets faglige og sociale arrangement, hvor vi havde alle medarbejdere samlet (200 i alt), bookede vi Thomas Hedemann til at agere svensk direktør for et stort internationalt ingeniørhus, der havde opkøbt vores virksomhed.

 

Forud for dagen havde vi god telefonisk kontakt med Thomas, hvor vi sammen fik skabt den perfekte historie og tale, som Thomas skulle holde for vores medarbejdere.

 

Til arrangementet leverede han en præstation, vi sent vil glemme. Hele set up’et blev brugt i forbindelse med præsentation af ny strategi i vores virksomhed og for at skabe bevidsthed om, hvor godt vi har det i vores virksomhed.

 

Med sin perfekte svenske accent og arrogante facon leverede Thomas en tale, der sad lige i skabet. Størstedelen af medarbejderne hoppede i med begge ben og fandt ham så troværdig, at de ikke såede tvivl om, hvem han var. Frustrationen var stor og til at få øje på, da denne kolde skid stillede sig op og var klar til at nedlægge arbejdspladser hos os og ændre fuldstændig på kulturen i virksomheden.

 

Heldigvis var det hele kun en grov joke, og vi kunne alle ånde lettede op efterfølgende.

 

Vi har i særdeleshed fået, hvad vi har betalt for, og til skræk og advarsel bliver vi ind i mellem mindet om den svenske direktør, Tomas Levin, der var ude på at fjerne alt godt fra vores virksomhed, da vi har hængt et billede af ham op på kontoret.”

 

Stine Friis Dybdal

Dansk Ingeniør Service A/S